piątek, 6 listopada 2020

"Służąca" Alicja Sinicka. Recenzja.

 

Autor: Alicja Sinicka

Tytuł: Służąca

Wydawnictwo: Wydawnictwo Kobiece

Data wydania: 14 październik 2020

Liczba stron: 368

Gatunek: kryminał, sensacja, thriller

 

MOJA OCENA: 9/10

  

 

Miała być pomocą domową. Stała się służącą samego diabła.


Julia chciałaby otworzyć firmę sprzątającą. Trafia do domu Państwa Borewskich, w którym ma za zadanie dbać o porządek. Maria jest zadbaną kobietą po czterdziestce, a Mikołaj atrakcyjnym adwokatem zafascynowanym okresem średniowiecza. Ich syn Kacper zajmuje się pisaniem.


Już pierwszego dnia Julia otrzymuje propozycję przeprowadzki do ich domu, lecz stanowczo odmawia. Podczas sprzątania otwiera starą szafę na poddaszu. Znajduje rząd zakurzonych czarnych sukienek z białymi mankietami.


W trakcie kolejnej wizyty w domu Borewskich Julia traci przytomność. Gdy otwiera oczy, czeka na nią koszmar. Będzie musiała podjąć nierówną walkę o sprawiedliwość. I życie.

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.


Historie opowiadane przez Alicję Sinicką potrafią wbić w fotel. Poważnie. Poprzednia „Stażystka”, była dla mnie ogromnym zaskoczeniem i bardzo mi się podobała. Obawiałam się, że „Służącej” ciężko będzie jej dorównać, a jednak… Okazała się jeszcze nawet bardziej wciągająca.

Alicja Sinicka jak już wspomniałam wcześniej, potrafi człowieka zaskoczyć. Manipuluje emocjami, stwarza portret psychologiczny bohaterów, tak nim manewrując, że mamy wrażenie, jakbyśmy znajdowali się w samym centrum rozgrywanej historii. Czytając tę książkę, targały mną niesamowite emocje, złość, gniew, strach, współczucie i lęk, którego doznawała główna bohaterka. Każda strona była niezwykle emocjonująca. Byłam tak ciekawa co będzie dalej? Co się stanie? Kto za tym stoi i o co tu chodzi? Jakie tajemnice skrywa ten dom?

Pisarka pokazuje jak łatwo jest manipulować ludźmi i jak bardzo ludzie potrafią udawać, że wszystko jest w porządku, w momencie kiedy strach jest ich największym wrogiem. Strach, manipulacja – te dwa czynniki potrafią sprawić, że w jednej chwili, życie, które do tej pory było poukładane, potrafi się zmienić o 360 stopni. Mało tego, wystarczy wśród ludzi zaszczepić jedno małe kłamstwo, a lawina już sama płynie i mimo starań nikt Ci nie wierzy. Bo Ty nie wiesz komu możesz zaufać. Kto jest po Twojej stronie a kto przeciw.

Julia ma ciężką sytuację. Była porządną i uczciwą dziewczyną, która chciała zarobić leganie sprzątając u innych, by otworzyć własną firmę. Swoją pracę traktowała niezwykle poważnie i profesjonalnie. Była bardzo dokładna.  Jeden dzień i jedna sytuacja, przekraczając próg domu Borewskich zmienia wszystko. Już od tej pory nic nie będzie takie jak wcześniej. Gra o życie się rozpoczęła.

Borewski ma fioła na punkcie średniowiecza. Ciągłe bierze udział w rekonstrukcji  walk. Organizuje różne imprezy w tym stylu. Urządza swoje biuro jakby co najmniej cofnął się do średniowiecza. Również w domu, każe swojej żonie chodzić w staroświeckich strojach i zatrudnić służąca. Julia ma służyć swojemu Panu od 16tej do 20tej, chodzić ubrana w stroju służącej i wykonywać wszystkie obowiązki służki. Czyścić zbroję, haftować, być na każde wezwanie swojego Pana. Umowę ma na rok, po tym czasie może odejść. Ale to nie jest łatwe, bowiem okazuje się, że poprzednia służąca, znika bez śladu. Mało tego, Julia odkrywa, że życie poprzedniej dziewczyny było prawdziwym koszmarem. 

Co takiego wydarzyło się kilkanaście lat temu i co dzieje się teraz? Z której strony może nadejść zagrożenie? Komu może ufać a kto nią manipuluje? Te emocje trzeba samemu przeżyć z bohaterami powieści. Zaszyć się pod kocem i przeznaczyć czas na czytanie, bo wierzcie mi. Jak zaczniecie, nie oderwiecie się od tej historii. Idealna na jesienno-zimowe wieczory, gdy za oknem szaro a wiatr lub deszcz bębniący o szyby sprawia, że emocje są jeszcze większe.

 

Przyjemnych wieczorów

A&S

 

10 komentarzy:

  1. Takie udawanei że wczystko jest ok to jest bardzo energochłonne dla takiego człowieka. Brrrr....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety są w życiu momenty, kiedy człowiek nie zdaje sobie sprawy z tego co robi. Strach i presja biorą górę. Polecam przeczytać książkę. Tam wszystko będzie opisane.

      Usuń
  2. Przyjemna recenzja, sprawia, że chciałabym przeczytać tą powieść. Fabuła książki bardzo ciekawa, trzymająca w napięciu, dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, naprawdę. Do tej pory zawsze sięgałam po książki obyczajowe. Ostatnio jednak i kryminalne bardzo mnie wciągnęły.

      Usuń
  3. Książka totalnie nie dla mnie. Dziewczyna poszła sprzątać, a nagle zostaje średniowieczną służką na rok? Co najmniej dziwne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie chciałam zdradzać fabuły, więc może to się wydawać dziwne. Dlatego warto ją przeczytać, jest naprawdę świetnie napisana i wciąga od pierwszych stron.

      Usuń
  4. Bardzo ciekaw recenzja. Słyszałem o tej książce wiele dobrego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ja jestem pod wrażeniem i bardzo mi się podobała.

      Usuń
  5. Jestem zachwycona, to była druga powieść tej autorki i z pewnością nie ostatnia. Zakończenie faktycznie zaskakujące.

    OdpowiedzUsuń

Wszelkie projekty i fotografie na tej stronie stanowią własność autora. Kopiowanie i rozpowszechnianie fotografii bez naszej zgody jest zabronione. Copyright © 2018-2024 Anna&Sebastian